Share your link here




Ramadhan 23 - Dalam sedar tak sedar, hari ini da masuk hari ke 23 dlm bulan Ramadhan.. Bagi sesetengah orang, ibadat puasa dianggap salah satu ibadat fardhu yang paling senang nak dikerjakan. Namun, tidak semua orang dapat menghayati apa sebenarnya rukun Islam ke-3 itu dan masih terdapat segelintir dlm masyarakat kite menganggap rukun puasa itu amat berat. Lepas tu, mulalah dgr macam² alasan utk ponteng puase. Ade yg menyamar jd bukan islam tuk beli makanan di kedai mamak di siang hari,de yg buat² uzur, sakit dan mcm² lg alasan semate-mate x nk berpuase. Ape nak jadi da... Tp yg puase lain lak crite, org tanye, ko pose x? die jwb - aku pose penuh aa, x pernah ponteng lg.. ckap puase mcm bangga giler, tp amalan pe yg da kite wat time bulan pose ni?? terawih? bace al-Quran? bersedekah? kalau fikirkan balik, alangkah ruginye kite mengsia-siakan bln ramadhan yg dtg hanya sekali setahun tanpa amalan2 yg mendekatkan diri padaNya.. Jangankan nk wat amalan sampingan, solat 5 waktu pun de yg kantoi.. Ape gunenyer kalau pose penuh kalau solat fardhu pn xleh nk wat.. alangkah lalai dan leka nye kite.. same-same la kite renungkan... Di sesetengah negara Islam lain spt Iran, dorang berlumbe-lumbe beramal apabila tibanye bln Ramadhan..

Dalam Entry kali ini, ak nk kongsikan sedikit aa bagaimana sambutan Ramadhan di Iran.. Bandingkan dgn sambutan kite di sini.. Ak dpt gambr² ni dari emel kawan ak, tq to Shafif.



















0 comments:

Komen la skett..takkan tgk je~

Related Posts with Thumbnails

Ⓜy song this month★



On Air Radio

Ⓐbout Me

My Photo
Azri Björke
My name is Azri. I am just a normal human being. A prisoner of my mind. But a follower of my heart. I don't judge or speak much. Of what others accomplish or do. As I was taught a lesson. That I try to follow through. Wherever I go in life, my experience, knowledge, reputation, abilities, value, and personal brand go with me too. This is my personal blog to share anything necessary with everyone.
View my complete profile

Ⓢhout out loud★



Ⓕollowers★

ⒻB foll0wer★

Ⓥisitors★


free counters

Top 10 Members

Recent Visitors

Powered by Blogger.

Ⓑlog Awards★



Oct 16, 2010 | Thanks to Izzaty


Nov 4,2010 | Thanks to Cik Su


Nov 7,2010 | Thanks to Jose