Share your link here




Petang semalam ak nga lepak² ngn member² ak, ster grab (mon) ngan fazrul sblum buke pose, ster grab sibuk nk menjawab kuiz bahase terengganukt Fb. pdahal orang nogori.... xde hal lah mon.. ak tolng gak die jwb kuiz tu.. dalm nga menjawab soklan² lu.. dngan semudah abc la ak kasi jwapan²nye kt mon. tibe² ade satu soklan tanye maksud perkataan jo'oong.. aduyai.. camne ak bole lupe perkataan tganu yg tu satu ni.. mmg betul murtad ak ni.. last², ak suh mon google.. de aa jumpe maksud jo'oong tu cuaca mendung.. dem giler.. perkataan tu ak x tau.. mgkin sbb perkataan tu ak xpenah gune dan da jarang org kt kg halaman ak gune skang..haha

Nga² bosan tadi, ak pn try aa search blk maksud yg sebenar perkataan yg ak x berape nk igt tu.. de aa jumpe satu post kt blog anak penyu..
So, ak post tros je la perkataan² bahase terengganu bg sape² yg nk blaja.. tp kite blajar pasal cuaca dalm bahasa ganu je la dulu yer..haha (*sbb ak x tau maksud jo'oong)


MARI BELAJAR BAHASA TERENGGANU PART I


1.Ceroh Nerang = keadaan suasana yang begitu sangat cerah atau terang benderang (sangat terang).

Contoh ayat : “Ari ni cuace molek sket ok, tengok langit tu.. ceroh nerang!”
Maksudnya “Hari ni cuala elok (cantik) ek, tengok langit.. sangat cerah!”

Contoh ayat : “Amboooh… umah mung baru pasan lampu ke, ceroh nerang aku tengok..”
Maksudnya : “Amboi… rumah kamu baru pasang lampu ke, terang benderang aku tengok..”

2. Panah Dering = Cuaca yang sangat panas dan kering.

Contoh ayat : “Panah dering ari ni… molek aa aku nok jemur baju ari ni…”
Maksudnya : “Panas betul hari ni, elok la kalu aku nak jemur baju hari ni..”

Contoh ayat : “Awang eh! meh masuk umoh ni. Panah dering luor tu.. kang demang baru tau..”
Maksudnya ” “Awang, mari masuk dalam rumah. Kat luar tu panas, takut nanti demam baru tau..”

3.Jo’oong = Cuaca yang mendung / redup macam nak hujan.

Contoh ayat : “Nok jemur baju ke dok ni.. nampak cuace jo’oong je ari ni.. takut kekgi ujang pulok..” Maksudnya : “Nak jemur baju ke tidak ni.. nampak cuaca mendung je hari ni.. takut nanti hujan pulak..”

4.Basoh Je’ruk = Basah kuyup.
Nota : basah je’ruk bukan sejenis jeruk buah-buahan atau asam boi yer.. ihikhik

Contoh ayat : “Ujang lebat sungguh… basoh je’ruk baju aku ni..”
Maksudnya : “Hujan sungguh lebat… basah kuyup baju aku ni..”

Contoh ayat : “weiii!! basuh motor molek sket! kena baju aku ni basoh je’ruk kekgi..”
Maksudnya : “Woi! basuh motor tu elok² skit, nanti kena baju aku basah kuyup..”

5. Ujang Serek = Hujan dah berhenti

Contoh ayat : “Bila ujang nok serek ni.. aku nok kuor nok gi bandor pulok ni..”
Maksudnya : “Bila hujan nak berhenti ni.. aku nak keluar nak pergi bandar ni..”

Contoh ayat : “Pok Mat weii… ujang serek doh tu, bila nok turung ke laut weii..”
Maksudnya : “Pak Mat weii.. hujan dah berhenti, bila nak turun ke laut weii..”

6 comments:

Komen la skett..takkan tgk je~

Related Posts with Thumbnails

Ⓜy song this month★



On Air Radio

Ⓐbout Me

My Photo
Azri Björke
My name is Azri. I am just a normal human being. A prisoner of my mind. But a follower of my heart. I don't judge or speak much. Of what others accomplish or do. As I was taught a lesson. That I try to follow through. Wherever I go in life, my experience, knowledge, reputation, abilities, value, and personal brand go with me too. This is my personal blog to share anything necessary with everyone.
View my complete profile

Ⓢhout out loud★



Ⓕollowers★

ⒻB foll0wer★

Ⓥisitors★


free counters

Top 10 Members

Recent Visitors

Powered by Blogger.

Ⓑlog Awards★



Oct 16, 2010 | Thanks to Izzaty


Nov 4,2010 | Thanks to Cik Su


Nov 7,2010 | Thanks to Jose