Share your link here




Jom belajar bahasa Terengganu Bahagian 2..

Untuk entri kali ini, kite akan sambung pelajaran bahasa Terengganu kite..
Selamat Belajar~Smiley


MARI BELAJAR BAHASA TERENGGANU PART II



1.Be'rong = keadaan yang begitu banyak serangga berterbangan seperti lalat,nyamuk & langau..

Contoh ayat : “Mase aku tengoh ng'ail, ade nyamuk be'rong!”
Maksudnya “Masa aku sedang memancing, ada nyamuk banyak berterbangan!”


2. Bolokwok = keadaan yang serabut

Contoh ayat : “Bolokwok skali pa'le aku fikir pasal PSM.”
Maksudnya : “Serabut giler kepala aku fikir pasal PSM.”


3.Bollo'k = Penuh sesak

Contoh ayat : “Keadaan kat bazar belakang bollo'k skali.”
Maksudnya : “Keadaan kat bazar belakang penuh sesak.”


4.Cerelong = merenung dgn mata yg besar dan tajam

Contoh ayat : “Mon cerelong awek kat meja depan dgn keluh-kesah sekali.”
Maksudnya : “Mon merenung awek kat meja depan dgn keluh-kesah sekali.”


5. Derohong = bunyi bising yang kuat

Contoh ayat : “Bunyi ekzos motor Adib derohong.”
Maksudnya : “Bunyi ekzos motor Adib sangat bising.”


6. Bluahh = comot

Contoh ayat : “Kanak-kanak tu makan aiskrim sampai bluahh mulut ye.”
Maksudnya : “Kanak-kanak tu makan aiskrim sehingga comot mulutnya.”


7. Bo'jeng = menggayakan rambut

Contoh ayat : “Ridzuan ambik masa setengah jam bo'jeng depan cermin.”
Maksudnya : “Ridzuan mengambil masa setengah jam menggayakan rambut di depan cermin.”

8. Ne'ting = terlompat-lompat

Contoh ayat : “Hirzi bergambar masa graduasi sapa ne'ting sekali.”
Maksudnya : “Hirzi bergambar masa graduasi sampai terlompat-lompat sekali.”

9. Meppeh = tak larat

Contoh ayat : “Meppeh aku nk angkat tiang batu tu.”
Maksudnya : “Tak larat aku nak angkat tiang batu tu.”

10. S'ettok = Terkejut

Contoh ayat : “Budak tu s'ettok bile dengar bunyi petir.”
Maksudnya : “Budak tu terkejut bila dengar bunyi petir.”

Rahsia mengenal kegadisan@dara seseorang perempuan::

S
ebenarnya, melalui tapak tangan kita boleh membuat penelitian berbagai aspek tentang perangai atau sikap seseorang itu sama ada lelaki atau perempuan. Melalui tapak tangan juga kita boleh merenung masa lampaunya dan apakah yang tersirat dihatinya. Sentuhan ini disebut sentuhan antara hati ke hati. Akan tetapi ilmu meneliti tapak tangan ini tidaklah perlu mempunyai ilmu firasat atau batin. Memadai dengan melihat beberapa perubahan fizikal tapak tangan seseorang itu, sama ada mereka yang kuat bekerja, malas atau bermacam-macam lagi.

Justeru itu untuk memastikan seseorang gadis itu masih dara melalui tapak tangannya. Retak pada bahagian kanan dan kiri tapak tangan kanannya menandakan gadis itu sudah tiada dara. Jika gadis itu masih dara, telapak tangannya samada sebelah kiri atau kanan tidak akan retak. Keretakan ini kelihatan jelas dengan urat-urat walaupun tangan gadis itu lembut. Sebalikknya gadis yang masih ada dara akan kelihatan kiri dan kanan telapak tangan kanannya licin dan lembut.

Sebaliknya mereka yang tiada dara, jika ditekan pada bahagian kiri dan kanan tapak tangan kanannya, warna pucat akan berlaku dan lekukan akan kelihatan terlalu mudah menolak balik ke asal. Walau bagaimanapun tidak semua gadis akan mempunyai sisi reka bentuk yang dinyatakan sedemikian. Ini selalunya berlaku pada gadis yang berkulit tebal dan agak kasar. Tetapi untuk mempastikan kedudukan sebenar gadis itu antara masih dara atau tidak, anda juga oleh memerhatikan pada bahagian tengah tapak tangan kanannya. Jika terdapat garisan yang terputus pada bahagian tengahnya bermakna gadis telah hilang daranya. Akan tetapi garisan itu tidak putus bermakna gadis itu masih suci.

Selain daripada tapak tangan, ibu jari dan jari kelingking juga boleh memberikan petunjuk sama ada gadis itu masih suci atau tidak. Untuk tujuan itu anda hanya perlu menyentuh ibu jarinya dan genggam selama satu minit. Jika ibu jarinya panas dan kelihatan merah apabila dilepaskan dari genggaman anda, gadis itu masih dara.

Akan tetapi jika jari itu kelihatan kecut dan pucat walaupun panas, gadis itu sudah tiada suci lagi.
Untuk melihat jari kelingking pula anda hendaklah memegang jari kelingking gadis itu dengan sedikit kuat selama seminit, kemudian lepaskan. Tanyakan kepadanya bagaimana rasa jari kelingkingnya setelah digenggam dan dilepaskan. Jika gadis itu mengatakan tiada rasa apa-apa, bermakna dia sudah hilang dara. Tetapi jika dia berkata sesuatu yang sebagai contohnya, berdenyut, berdebar jantungnya, tersentuh perasaan pada hatinya atau setidak-tidaknya sedikit sakit yang berdenyut pada jarinya, maka gadis itu suci.

Biasanya sentuhan yang saya maksudkan ini hanya boleh dilakukan antara lelaki dan perempuan sahaja. Jika perempuan dengan perempuan melakukannya ia tidak memberi kesan kepada yang melakukannya. Tetapi untuk tujuan meneliti tapak tangan, anda sendiri boleh melakukannya dengan memerhati garis-garis yang ada. Jangan risau jika terdapat garis-garis pecah pada telapak tangan anda jika anda masih dara. Sebenarnya ada kemungkinan oleh kerana anda bekerja agak keras, maka terdapat pada bahagian tapak tangan anda pecah-pecah atau berurat.

Walau bagaimanapun keperibadian yang mulia dan sentiasa menjaga kesucian diri tidak akan memberi sebarang kesan terhadap diri anda.


p/s benar tak benar .Wallahuallam.



⋆A crocodile can't stick it's tongue out.

⋆A shrimp's heart is in their head.

⋆When you sneeze, your heart stops for a millisecond.

⋆It is physically impossible for pigs to look up into the sky.

⋆A pregnant goldfish is called a twit.

⋆More than 50% of the people in the world have never made or received a telephone call.
⋆Rats and horses can't vomit.

⋆The "sixth sick sheik's sixth sheep's sick" is said to be the toughest tongue twister in the English language.

⋆If you sneeze too hard, you can fracture a rib.

⋆If you try to suppress a sneeze, you can rupture a blood vessel in your head or neck and die.

⋆If you keep your eyes open by force, they can pop out.

⋆Rats multiply so quickly that in 18 months, two rats could have over million descendants.
⋆Wearing headphones for just an hour will increase the bacteria in your ear by 700 times.

⋆In every episode of Seinfeld there is a Superman somewhere.

⋆The cigarette lighter was invented before the match.

⋆Thirty-five percent of the people who use personal ads for dating are already married.

⋆A duck's quack doesn't echo, and no one knows why.

⋆23% of all photocopier faults worldwide are caused by people sitting on them and photocopying their posterior.

⋆In the course of an average lifetime you will, while sleeping, eat 70 assorted insects and 10 spiders.

⋆Most lipstick contains fish scales.

⋆Cat's urine glows under a black- light.

⋆Like fingerprints, everyone's tongue print is different.


Ramadhan tinggal 6 hari je lg. Di kesempatan ini, aku nk ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir & Batin kepada seluruh muslimin & muslimat semua. Semoga Aidilfitri tahun ini akan membawa seribu keberkatan kepada kita semua... Mohon ampun dan maaf setulus hati kepada sesiapa juga yang pernah terguris rasa, tersalah bahasa, termarah dan terhina sama ada sengaja ataupun tidak sengaja...kepada mereka yang pernah berkongsi rezeki mohon dihalalkan dunia dan akhirat...




Ramadhan 23 - Dalam sedar tak sedar, hari ini da masuk hari ke 23 dlm bulan Ramadhan.. Bagi sesetengah orang, ibadat puasa dianggap salah satu ibadat fardhu yang paling senang nak dikerjakan. Namun, tidak semua orang dapat menghayati apa sebenarnya rukun Islam ke-3 itu dan masih terdapat segelintir dlm masyarakat kite menganggap rukun puasa itu amat berat. Lepas tu, mulalah dgr macam² alasan utk ponteng puase. Ade yg menyamar jd bukan islam tuk beli makanan di kedai mamak di siang hari,de yg buat² uzur, sakit dan mcm² lg alasan semate-mate x nk berpuase. Ape nak jadi da... Tp yg puase lain lak crite, org tanye, ko pose x? die jwb - aku pose penuh aa, x pernah ponteng lg.. ckap puase mcm bangga giler, tp amalan pe yg da kite wat time bulan pose ni?? terawih? bace al-Quran? bersedekah? kalau fikirkan balik, alangkah ruginye kite mengsia-siakan bln ramadhan yg dtg hanya sekali setahun tanpa amalan2 yg mendekatkan diri padaNya.. Jangankan nk wat amalan sampingan, solat 5 waktu pun de yg kantoi.. Ape gunenyer kalau pose penuh kalau solat fardhu pn xleh nk wat.. alangkah lalai dan leka nye kite.. same-same la kite renungkan... Di sesetengah negara Islam lain spt Iran, dorang berlumbe-lumbe beramal apabila tibanye bln Ramadhan..

Dalam Entry kali ini, ak nk kongsikan sedikit aa bagaimana sambutan Ramadhan di Iran.. Bandingkan dgn sambutan kite di sini.. Ak dpt gambr² ni dari emel kawan ak, tq to Shafif.






















Just an image

Just for Fun - Totally Random


1) Fine
This is the word women use to end an argument when they are right and you need to shut up.

2) Five Minutes
If she is getting dressed, this means a half an hour. Five minutes is only five minutes if you have just been given five more minutes to watch the game before helping around the house.

3) Nothing
This is the calm before the storm. This means something, and you should be on your toes. Arguments that begin with nothing usually end in fine.

4) Go Ahead
This is a dare, not permission. Don’t Do It!

5) Loud Sigh
This is actually a word, but is a non-verbal statement often misunderstood by men. A loud sigh means she thinks you are an idiot
and wonders why she is wasting her time standing here and arguing with you about nothing. (Refer back to # 3 for the meaning of nothing.)

6) That’s Okay
This is one of the most dangerous statements a women can make to a man. That’s okay means she wants to think long and hard before
deciding how and when you will pay for your mistake.

7) Thanks
A woman is thanking you, do not question, or faint. Just say you’re welcome. (I want to add in a clause here – This is true, unless she says ‘Thanks a lot’ – that is PURE sarcasm and she is not thanking you at all. DO NOT say ‘you’re welcome’ . that will bring on a ‘whatever’).

8 ) Whatever
Is a woman’s way of saying F*** You!

9) Don’t worry about it, I got it
Another dangerous statement, meaning this is something that a woman has told a man to do several times, but is now doing it herself. This
will later result in a man asking ‘What’s wrong?’ For the woman’s response refer to #3.

Related Posts with Thumbnails

Ⓜy song this month★



On Air Radio

Ⓐbout Me

My Photo
Azri Björke
My name is Azri. I am just a normal human being. A prisoner of my mind. But a follower of my heart. I don't judge or speak much. Of what others accomplish or do. As I was taught a lesson. That I try to follow through. Wherever I go in life, my experience, knowledge, reputation, abilities, value, and personal brand go with me too. This is my personal blog to share anything necessary with everyone.
View my complete profile

Ⓢhout out loud★



Ⓕollowers★

ⒻB foll0wer★

Ⓥisitors★


free counters

Top 10 Members

Recent Visitors

Powered by Blogger.

Ⓑlog Awards★



Oct 16, 2010 | Thanks to Izzaty


Nov 4,2010 | Thanks to Cik Su


Nov 7,2010 | Thanks to Jose